Vilken generation tillhör du? Sms eller e-post?

29 Apr

Jag erkänner. Jag gillar socialt nätverkande, vare sig det är på nätet eller IRL. Idag var jag på en lunch med Social Media Club Skåne som träffas på MINC i Malmö en gång i månaden. Under samtalets gång dök ett intressant koncept upp som beskriver hur vi förhåller oss till digitala medier:

  • Sms-generation
  • Epost-generation

Enkelt förklarat så tillhör vi som är födda före 80-talet förmodligen epost-generationen. När vi kommunicerar gör vi det gärna med ett mejl. Vi skyr inte långa utläggningar, vi kan stava och har inget emot att invänta ett svar i både timmar och dagar. Att Twittra faller sig inte helt naturligt . Vi känner oss inte bekväma med att använda så få tecken. Kanske är vi mer hemma på Facebook där vi kan skriva så mycket vi vill.

Sms-generationen är de unga. De som fick en mobiltelefon i sjuårspresent och som sedan har vuxit upp med den i handen. Enda gången sms-generationen använder sitt mejlkonto är när de ska lägga upp ett konto på Twitter eller Bilddagboken. När vi epostare försäkrar oss om att T9 inte ska särskriva i onödan skickar sms:arna glatt iväg ett stort antal mess under bordet utan att avbryta andra aktiviteter. Förmodligen innehåller meddelanden inte ett enda fullständigt ord, men det gör inget, för de som läser tillhör de invigda som förstår budskapet. Och att man ska få svar inom sekunder, det är en självklarhet.

Idag finns det drygt 35.0000 användare som Twittrar aktivt (minst 3 gånger i veckan) på svenska. En liten grupp  på lite mer än 11.000 personer twittrar minst en tweet om dagen.  Källa: intellectawebb.se

Kan man gissa att de är födda på 80-talet eller senare? Finessen är att inget är bättre än det andra. Kanske kan vi lära av varandra. Jag vill också kunna messa under bordet samtidigt som jag gör annat.

Annonser

Ett svar to “Vilken generation tillhör du? Sms eller e-post?”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Rekommenderat (29 Apr) | Reklam2 - 29 april, 2011

    […] Vilken generation tillhör du? Sms eller e-post? – Ingrid fortsätter på mina tankar om sms-generationen och e-post generationen som bland annat diskuterades på Social Media Club Skåne lunchen. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: